Mengenai Blog Saya

Foto saya
blog ini cuma perkongsian hidup saya bermula dari umur saya 10 tahun (2009) sehingga sekarang. tiada perkara-perkara ilmiah di sini melainkan yang ber ilmiah bagi saya

Khamis, Ogos 20, 2015

Kifarah Manusia

Aku bising dengan dia dalam kelas. Tapi kitorang bising sendiri dengarlah bukan satu kelas. Lepas dah stop bising bising tu, ada orang lain bising.

Kitorang berjiwa berguaru ni pun dapat idea nak kacau orang. Aku dengan dia pun “shhhh”kan diorang. Diorang perasan yang kami gurau diorang pun buat lagi bising. Pastu adalah sahabat yang selalu serius ni marah kami yang me”shhhhh”kan orang lain.
“Tak baiklah! Tadi kau bising jugak” sebab aku dah masak sikit dengan sentapan-sentapan dari beliau, aku pun diam dan sambung buat tarikh islam.

Yang kawan aku ni… sensetif (bukan aku yang cakap, dia sendiri mengaku diri dia sensetif) jadi dia sentap gegila tahap gaban lah.

Maka dia pun “berzikir”. Dan “zikiran” nya itu sungguh “indah” belaka. Yang si sahabat yang Serius tu pun sentap jugak. Semua sentap sentap belaka!
Kawan sensetif aku tu punyalah maki hamunan dia, perli dia macam budak serius tu taka da hati, perut, usus dan perasaan (hebat juga dia punya maki). Tapi si budak serius tu dah masak dengan perangai si sensetif ni. Jadi dia buat bodoh je.
Itu baru mukaddimah.

Cerita selanjutnya…

Maka kelas kami pun ke kantin, bukan nak makan tapi ustazah nak mengajar di situ sebab kelas kami paling hujung di dunia. Maka kami pun segerombolan ke kantin. Kami kat kantin sampai balik. Dan bila balik kelas…
Si sensetif baru perasan yang dia tertinggal purse bawah meja. Dia pun gopoh gapah bukak purse and…

A Hundred Hilang.

Kabut gila dia dan aku tumpeng kabut sebab purse aku jugak bawah meja (aku wanita yang memerlukan purse juga). Dan SYUKUR ALHAMDULILLAH, none of my money hilang. But, kesian jugaklah kat kawan ni. Diorang pun siasat dari segi pemerhatian dan kasimpulan.

Last conclusion yang dibuat, suspek budak lelaki kelas aku.

Aku sebenarnya nak buat conclusion lain.
“Jangan Cepat Sangat Benci Dengan Orang Kalau Dah Rasa Diri Salah, Better Mengaku. Kau Maki Dia, Of Course Dia Rasa Sakit Hati Dan Dia Teraniaya. Dan Doa Orang Teraniaya Ni Selalu Dimakbulkan. Mana Tahu Dia Doakan Something Kat Kau Sebab Maki-Maki Dia Dan Doa Dia Diterima Allah. Dan Kau Yang Kena Balanya.”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan