Mengenai Blog Saya

Foto saya
blog ini cuma perkongsian hidup saya bermula dari umur saya 10 tahun (2009) sehingga sekarang. tiada perkara-perkara ilmiah di sini melainkan yang ber ilmiah bagi saya

Ahad, Januari 03, 2010

Resepi baru Emy

Haritu Mak bertugas kat sekolah,bila pukul 12.00 mak balik kita orang semua tengah tengok TV. "La semua tengok TV,tak masak lagi,mak lapar ni,kat sekolah mana ada makanan,rasa-rasa nak makan orang aje"

Emy,Kak Ya,Kak Tina semua kelangkabut.Kak tina terus goreng ikan dengan masak sayur,mak kopek udang,Mak suruh Emy dan Kak Ya potong cili kering,kopek bawang putih,bawang merah, basuh lepastu masukkan dalam blander masukan belacan dan air lepas tu bland.Lepas tu letakan kuali curah minyak sikit,bila dah berasap masukan bahan yang dalam blander tadi.Gaulkan jangan sampai hangit,bila dah berbau sedap masukan udang yang mak kopek tadi.Emy ngan Kak Ya bergilir-gilir gaulkan sebab minyak dalam kuali tu meletup-letup.lepastu bancuhkan asamjawa,airnya masukan dalam blander yang dah kosong tadi macam membasuhlah tu,pastu masukan dalam kuali,masukan garam dan gula,rasa masin ke tak,kalau tak masin tambah garam.

Lepas tu emak rasa "Ok" kata mak.Kata Mak "Sambal tumis udang ni masakan kegemaran mak,Emy dan Kak Ya mesti pandai buat,esok kalau mak dah tua,dah tak boleh masak kenalah anak-anak yang masakkan.Kalau mak dah mati anak-anaknya taulah masak sendiri" Mak kalau marah memang suka buat cerita sedih,biar Emy sedihlah tu.

Bila dah siap semua kita orang pun makan,abah tak ada dia kursus JKKK di Kelong paredise.

Masa petang Emy nak makan lagi,sambal tumisnya dah lesap rupanya Abang Aiman habiskan,Emy rasa nak marah, mak kata "Maknanya sambalnya sedap lah tu" ye le tu,Emy pun tak marah lagi.

1 ulasan:

  1. lepas ni cik aimi kenalah masakkan untuk wawa dgn wak om

    BalasPadam