Mengenai Blog Saya

Foto saya
blog ini cuma perkongsian hidup saya bermula dari umur saya 10 tahun (2009) sehingga sekarang. tiada perkara-perkara ilmiah di sini melainkan yang ber ilmiah bagi saya

Rabu, November 24, 2010

Cheng Ho Expo 2010




Cheng Ho ialah seorang ahli pealyaran dari China,dia orang Islam,dia datang ke Asia Tenggara membawa dagangan dari negeri China,ditukar dengan barang-barang dari Asia Tenggara. Tahun 1409 Cheng Ho singgah di Melaka . Masa tu Melaka jadi pusat perniagaan yang terkenal juga. Ramai pedagang-pedagang yang datang ke Melaka,dari Arab,India, dan China.Cheng Ho bawa barang-barang seperti sutera,tembikar dakwat dan lain-lain. Dari Melaka dia ambil barang-barang seperti lada hitam,rempah dan lain-lain.

Dulu Emy tak berapa peduli sangat masa belajar Kajian Tempatan mengenai Cheng Ho,tapi Hari Rabu semlam Emy berkungjung ke Cheng Ho Expo 2010,Kelantan-China Internatioanal Trade Fair, di Stadium Sultan Muhammad ke IV,Kota Bharu,Kelantan . Tempat Exponya terlalu besar,ada tempat yang tek sempat pergi. Pamerannya ada banyak tempat,yang Emy sempat tengok ialah mengenai pelayarn Chengo Ho ke Asia,lepastu gerai-gerai orang China Islam dari Negara China.

Inilah antara kapal-kapal pedagang masa tu




Barang-barang yang di bawa oleh Cheng Ho


Barang-barang yang di ambil oleh Cheng Ho dari melaka

Wang masa Cheng Ho


Quran terpanjang



Teremahan Al Quran dalam bahasa China






Tabib dari China.

Kalau nak tengok gambar-gambar lain ada dalam face book emy

2 ulasan:

  1. Huih...ckLah suka budak-budak mcm ni tau. Kalau jadi murid kelas ckLah...Sjarah ckLah bagi A+!

    BalasPadam